Chocoflan(tarta impossible)

Sommige dingen lijken wel eens onmogelijk te zijn. Zoals: ‘Het is echt onmogelijk dat mijn huis ooit nog netjes word!’ Toch heb ik de afgelopen dagen last van echte opruimwoede! De kast met al mijn bakspullen is weer netjes ingedeeld, onder de gootsteen kan ik alles weer nogmaal pakken, de kasten zijn gestoft, ik heb grondig gestofzuigd en zelfs de ramen en ons deel van de galerij heb ik helemaal schoongemaakt! Het lijkt wel lente!

 photo Juli031.jpg

De rede dat ik zo bezig ben is het plots intreden van de vakantie. Geen stage meer, geen school en geen werk(al is dat iets minder leuk..). Met alle drukte van dingen afmaken en op tijd proberen in te leveren is de overgang nogal raar. Dus, in plaats van de hele dag niets doen ga ik maar aan het werk in huis.

 photo Juli041.jpg

De intrede van de vakantie is ook een goed moment om de to-do list weg te werken. Of heel anders gezegd: Dingen maken die in mijn favorieten lijst op ‘foodgawker’ staan. De Chocoflan is daar 1 van. Wat een fantastische taart! Tijdens het bakken draaien de lagen beslag vanzelf om, net magie. Ik ben dol op dit soort recepten. Het is net even wat anders dan een beslagje in elkaar draaien en afbakken. Nouja, een beetje dan.. Het is in ieder geval weer heel wat anders dan een gewone chocolade tulband en lijkt bijna onmogelijk..

 photo Juli045.jpg

Chocoflan
Recept via Rick Bayless

Voor de cake:

  • 150 gram boter
  • 200 gram suiker
  • 200 gram bloem
  • 20 gram maizena
  • 1 tl bakpoeder
  • 1 tl baking soda
  • 40 gram cacao
  • 250 ml karnemelk(of 240 ml melk+ 10 ml azijn)
  • 1 ei

Voor de flan:

  • 1 blikje gecondenseerde melk
  • 400 ml koffiemelk
  • 4 eieren
  • 1 tl vanille extract
  1. Vet de tulbandvorm goed in. Giet onderin een laagje karamelsaus(voor desserts) of maak zelf karamel en verdun met wat water.
  2. Maak de cake. Meng in een kom de bloem, maizena, bakpoeders en cacao. Mix de boter en suiker tot het lichter van kleur is. Voeg het ei en espresso toe en mix goed door. Meng de helft van je bloem mengsel erdoor en daarna de karnemelk. Als dit goed vermengt is voeg je de rest van bloem toe. Verdeel dit over de karamel.
  3. Nu maak je de Flan. Blender de gecondenseerde melk, koffie melk, eieren en vanille tot het goed gemengd is. Giet voorzichtig over het cake beslag.
  4. Dek de vorm af met aluminium folie. Zet dit in een ovenschaal en vervolgens in de voorverwarmde oven. Vul de ovenschaal met gekookt water. Bak het geheel 50-55 minuten op 180 graden.

Tags:, , ,

Over wakeupthecake

likes: nails, baking, norwegian forrest cats, welsh corgi cardigan

Een Reactie op “Chocoflan(tarta impossible)”

  1. bloemenoor zegt :

    Heerlijk, hoe die eruit ziet!

Plaats een reactie